torsdag 14 april 2011

Trattelsa

I förrgår såg vi att Elsa hade blod på låret. Jag försökte titta i pälsen som är lång och yvig. När jag såg att det var ett sår letade jag fram husses hårtrimmer och ställde Elsa på köksbänken. Tog bort allt hår jag kunde och hittade ett sår i huden. Tog fram allt vi hade ur hundapoteket och tvättade såret så noga jag kunde. Hussen ringde till veterinären och som tur var hade de en tid som precis avbokats och vi slapp åka akut och vänta i evigheter.
Veterinären tittade lite snabbt och konstaterade att Elsa skulle komma tillbaka dagen efter (idag) för operation. När Elsa kom in och en annan veterinär tittade på såret visade det sig vara större än väntat, för under huden var det infekterat. En infektion som hade snabbt förlopp så en dag till hade hon kanske inte klarat av. Det blev tillslut ett stort ingrepp och det kommer bli en lång tid med stark medicinering och lång efterbehandling med flera återbesök. Det var en nervös väntan innan vi visste att Elsa hade vaknat upp och allt hade gått bra för hennes blåsljud har förvärrats för varje veterinärbesök det sista året vilket ökar riskerna vid narkos.

Tänk vad fort allt kan vända och plötsligt gäller det liv eller död. Men nu är i alla fall Trattelsan äntligen hemma igen

/P

3 kommentarer:

: ) ita sa...

Krya på dig lilla tuffs-blomman,
hälsar 2 gossar med matte i Småland

fiaelia sa...

usch, vad läskigt!
men skönt att det gått så bra trots allt! massa krya på till söta Elsa! KRAM

Malin sa...

fy vad otäckt! Vad hade hon gjort sig illa på?